26 iunie 2009

Despre discursul jurnalistic si universalitatea limitelor

Una dintre primele lectii de jurnalism pe care le-am luat a fost aceea ca trebuie sa scriu cu cuvinte cat mai simple si pentru oameni care nu stiu nimic despre subiectul in cauza. Intrebarea mea legitima a fost atunci, bine bine, dar cum vor invata oamenii ca mai exista si alte cuvinte (= determinatii si sensuri care imbogatesc spiritual si nu numai). Raspunsul primit a fost acela ca oamenii nu vor citi ceea ce nu inteleg sau nu este interesant pentru ei. Cativa ani mai tarziu am gasit si explicatia intelegerii din perspectiva cuvintelor: "individul izolat se supune limbii pe care o vorbeste; el insusi si gandirea sa constituie produsul acesteia. El nu poate gandi cu precizie nimic din ce se afla in afara granitelor limbii." Friedrich Daniel Ernst Schleiermacher. Citatul dateaza de pe la inceputurile lui 1800.

Atunci "a intelege"era probabil strict legat de a putea citi. Acum refuzul lui a citi ce nu intelegi se explica doar la un nivel al pulsiunilor vecine cu libidoul in scadere. Altfel cum "sa intelegi" succesul tabloidelor? NU-i asa?

Un comentariu:

  1. Hai să ne uităm un pic la "succesul tabloidelor". Care este unul singur. De fapt, două, dacă pui la socoteală şi OTV. Dacă ne referim la faptul că cel mai citit ziar de la noi este Click, cu vreo 200,000 de cititori, poţi spune că e un succes. Dacă te uiţi la faptul că au mai rămas mai puţin de un milion de cumpărători de presă (naţională + locală, indiferent de gen), cam cât vindea singur Evz acum vreo 10 ani ai o altă imagine. Nici unul dintre cunoscuţii mei nu au migrat la tabloid, dar puţini mai cumpără ziare. Asta înseamnă că celelalgte ziare (auto intitulate quality) au pierdut publicul prin "tabloidizare", în vreme ce tabloidele "origiale" au pierdut ceva mai puţin, dar oricum pierd şi ele.
    Acelaşi lucru se aplică şi în cazul televiziunilor, unde universul "captiv" a rămas undeva în jur de trei milioane, cam cât făcea pe vremuri un Unirea Alba Iulia - Foresta Fălticeni la TVR.
    La TV e şi mai trist, fiindcă "pe vremuri" vedetele celorlalte televiziuni erau importate de la ProTV, acum sunt aduse de la OTv.

    RăspundețiȘtergere