Umberto Eco: „Definim deci un proces de comunicare drept trecerea unui semnal (ceea ce nu inseamna in mod necesar un semn) de la o sursa (cu ajutorul unui transmitator, printr-un canal) la o destinatie. […] Cand destinatia este o fiinta umana, deci un destinatar (…) suntem (…) in prezenta unui proces de semnificare , cu conditia ca semnalul sa nu se limiteze sa functioneze ca simplu stimul ci sa solicite un raspuns interpretativ de la destinatar.”
Sursa: prin rotatie pot fi oricare dintre: directori, colegii de acelasi rang, subordonati care emit un mesaj.
Transmitatorul: este competenta de comunicare dezvoltata intern si acoperita de departamentul, PR, Marketing, comunicare interna sau HR.
Canalul: il reprezinta vehicolul utilizat in procesul de comunicare; poate fi emailul, scrisoarea personalizata, intalnirile de lucru, sau prezentarea unei situatii in fata tuturor angajatilor, newsletterele interne, publicatiile interne (audio, video, radio, online), team building, etc.
Utilizarea lor in functie de gradul specificitate, de penetrabilitate si de gradul de interactiune este foarte bine replicata in matricea instrumentelor de comunicare interna.
Destinatie/destinatar: prin rotatie pot fi oricare dintre directori, colegii de acelasi rang, subordonati.
Procesul de semnificare: in fapt este cel mai complex de imaginat, si de modul de interpretare si asimilare si reactie la mesajul receptionat de catre destinatar depinde in general succesul unei comunicari interne si nu numai.
Faptul ca putine sunt companiile care aloca, in momentul de fata, acelasi timp cercetarii modului in care trebuie sa comunici propriilor angajati fata de eforturile depuse pentru comunicarea cu clientii finali, indica potentialul de optimizare existent. Potential care poate fi exploatat inovativ sau care poate fi scapat de sub control prin aparitia zvonurilor, barfelor si criticilor distructive.
Raspunsul interpretativ: sau mai bine zis „buy in” -ul angajatilor, feedbackul pozitiv al destinatarului nu s-ar transpune in fapt decat in materializarea unei comunicari eficiente.
Concluzionand cu spusele altcuiva: „Cand vorbesc despre altii - barfesc, cand vorbesc despre mine - plictisesc, cand iti vorbesc despre tine - COMUNICAM.” Prin urmare, Let’s talk about you-ar fi comunicarea interna?
Din punctul meu de vedere comunicarea interna este mai importanta decat cea externa, dar, din pacate, putine sunt companiile care integreaza aceasta viziune.
RăspundețiȘtergereSpun acest lucru deoarece o organizatie isi poate posta anunturi, de exemplu job openings in care se promoveaza beneficii extraordinare, in cele mai prestigioase publicatii si poate investi mii de euro pentru imagine. Cand imaginea de cel mai bun angajator nu corespunde cu realitatea interna e grav si o poti afla intreband un angajat al respectivei organizatii care iti spune ca el primeste tichete de masa si transport gratuit. In acest caz capitalul de imagine al respectivei organizatii va avea de suferit pentru ca „word of mouth” este mai puternic decat alte canale de comunicare.
Cu alte cuvinte, acest tip de comunicare(interna), pentru a fi atat eficace cat si eficient, necesita alinierea a trei elemente:
• Strategia de comunicare (interna si externa) pe termen lung - adica cine sunt eu ca si organizatie, ce e important pentru mine (organizatia), ce vreau eu ca ceilalti sa spuna despre mine;
• Obiectivul specific al comunicarii - adica ceea ce imi doresc eu, ca organizatie, sa se intample dupa ce am comunicat; ce vreau eu ca cei carora ma adresez sa simta, sa gandeasca sau sa faca in urma actului meu de comunicare;
• Scenariul - sau in ce spatiu si ce instrumente sau actori folosim pentru a obtine ceea ce ne dorim.
Am redefinit poate cate ceva din elementele prezentate anterior si vreau sa imi completez comentariul cu un exemplu: situatie de criza, organizatia este constransa sa concedieze un anumit numar de oameni, ce face? Iata doar 2 raspunsuri relevante si contrastante legate de comunicarea interna:
• un caz este cel al unei companii care ii sprijina pe angajati sa isi gaseasca alt loc de munca si chiar reuseste, concediind in mod treptat si avand discutii individuale cu fiecare;
• cel de al doilea caz prezinta o companie care a blocat cardurile de acces ale angajatilor concediati fara nici un anunt in prealabil.
Comunicarea interna ar fi "de efect" daca ar fi folosita in mod inteligent! Parerea mea...